פרטי התקשרות :
טל' : 052.4238.659
info@simplyswim.co.il

שעות פעילות :
א'-ה' : 12:00-20:00
ו' : 10:00-17:00


בריכות בירושלים
מלון גני י"ם - שד' הרצל
בית טיילור - קרית יובל
 

פחד מים – הידרופוביה – מה עושים?
 
פעילויות מים הן חלק בלתי נפרד מהתרבות הישראלית, התרבות של ארץ השמש.
עם זאת, לא כולנו נהנים מפעילויות אלה. ישנם לא מעט הורים ובעקבותיהם
לא מעט ילדים שפיתחו "חרדת מים" – הידרופוביה.
 
מהי הידרופוביה ?
פחד קיצוני המתעורר במגע עם מים. המאפיינים לחרדת המים: הזעת יתר, קוצר נשימה, סחרחורות, שיתוק וחשש מטביעה. לעתים תופעות אלה הן תוצאה של טראומת ילדות, והן מלוות את האדם החרד גם בגיל מבוגר. גם מצב זניח יחסית של פחד מטבילת הראש במים או פחד מניסיון לצוף במים ייכלל בדרגות ההידרופוביה. ביטול החרדות ייעשה רק בטיפול בתוך המים במסגרת לימודי שחייה או טיפול הידרותרפיה.
 
הסיבות להידרופוביה אצל ילדים:
חוויה של תחושת מחנק במים – כמעט טביעה בבריכה או מחנק בעת רחצה באמבט.
הורים דאגנים יתר על המידה – ההורים מחדירים לילד תחושת חוסר ביטחון.
דימוי עצמי נמוך – חוסר ביטחון חברתי עלול להוביל לחרדה כללית ובכלל זה ממים.
מדריך שחייה שאינו רגיש ל"חרדת המים" (לא אצלנו) – למשל, אחד מבני המשפחה זורק את הילד למים בלי    
  הכנה מקדימה.


שחרור מפחד מים, כיצד?
תפקיד ההורים במניעת הידרופוביה:

א. יצירת התנאים המתאימים לאמבטיה הראשונה של התינוק:  טמפרטורת מים נעימה, זרם רך, חשיפה למים
    בהדרגה (בתחילה רק להרטיב מעט), אחיזה תומכת, שהות נעימה בעזרת צעצועים ודיבור מרגיע. 

ב. החלפת צעצועי האמבטיה בצעצועים הנהוגים בבריכה – כבר באמבטיה נחשוף את הילד לאביזרי בריכת
    שחייה:צופים, כובע ים, משקפת. בתחילה יש לחשוף את הילד לאביזרים בדרך משחק, ובהמשך יש להשתמש
   בהם כמקובל בבריכת שחייה.

ג. ההתאקלמות בבריכת השחייה תהיה הדרגתית: הילד ייכנס למים עם הצעצועים שהכיר מהאמבט, ההיכרות
   הראשונה עם הבריכה תהיה באזור המדרגות והמים הרדודים, ההורה ילטף את הילד הטובל במים כדי להעניק לו
   תחושת ביטחון.


תרגילים לשחרור מהידרופוביה:
בשלב הראשון חשוב לתת לילד תחושת ביטחון בסביבת הבריכה וליצור אמון בין ההורה או מדריך השחייה לבינו. האמון נרכש בזכות משחקים שמלווים את צעדיו הראשונים ובזכות מחמאות גם על ההצלחות הקטנות ביותר (כשהוא מצליח ללכת בלי להחזיק במעקה או עושה בועות עם הפה).
במהלך השנים פיתחנו ב"פשוט לשחות" תרגילים ייחודיים ללימוד שחייה המיועדים לילדים עם חשש ממים. נשתף אתכם בתרגילים שאינם מצריכים אביזרים מיוחדים, ואפשר לעשות אותם בכל בריכה שהיא (הכוונה לבריכת פעוטות שהילדים יכולים לעמוד בה בביטחון).

הסתגלות לבריכה :
א. נאחז ביד הילד ונלך אתו בבריכת הפעוטות. בשלב מאוחר נאפשר לו ללכת לבד או עם אביזר ציפה כשאנחנו
    עומדים לצדו למקרה הצורך.

ב. לשחרור הפחד מחוסר המגע ברצפה (שהייה במים עמוקים) נשחק "תופסת ידיים".
    נכנס עם הילד לבריכת המבוגרים באזור המים הרדודים (הילד אינו נוגע עם רגליו ברצפת הבריכה) נבקש מהילד
    לאחוז במעקה. אנחנו נעשה כמוהו. עתה נבקש ממנו לתפוס את הידיים שלנו, בעוד שאנחנו מנסים להתחמק
    מהתפיסה, תוך כדי אחיזה והתקדמות לאורך המעקה. 

ג. הליכת ספיידרמן : נקדים ונאמר לילד שאנחנו נלך על הקיר בדיוק כמו שספיידרמן הולך על קירות. בדרך זו נחבר
   אותו לעולם המוכר לו, וגם נעצים אותו כשנגרום לו להרגיש חזק כמו ספיידרמן.
   מטרת התרגיל – התנתקות מהרצפה.
   מהלך התרגיל - אחיזה של שתי הידיים במעקה הבריכה והרמת הרגליים על
   הקיר לגובה המותניים. לאחר שהילד מרגיש בטוח ויציב נוכל לבקש ממנו להתקדם (במצב הזה כשרגליו נוגעות
   בדופן הבריכה) בהליכה לאורך הקיר.בשלב הבא נבקש ממנו להתקדם בהליכת ספיידרמן תוך נשיפת אויר במים.


מים על הפנים:
ישנם ילדים שנרתעים מהשפרצת מים על הפנים גם אם זה חלש. חשוב לבדוק את מקור הקושי. לפעמים זה
בגלל החשש שמים ייכנסו להם לעיניים, ותיגרם להם אי נעימות. משקפת שחייה תפתור בנקל את הבעיה.
ישנם ילדים שרגישים למגע (רגישות תחושתית בשפה המקצועית) במיוחד באזור הפנים. במקרים כאלה יש צורך
בהסתגלות הדרגתית.
 
א. מעט מים על הפנים – אפשר למלא דלי מים ולשפוך לילד על השיער ולאפשר למים ליזול לאורך העורף והגב.
    לאחר מספר ניסיונות נאפשר למים ליזול לו גם על הפנים.

ב. מלחמת מים -  להשפריץ אחד על השני מים. תחילה בצורה מתונה באופן שהילד ישפריץ מים על הפנים (בלי
    לשים לב) במהלך המשחק.

ג. מחיאות כפיים במים – אפשר להחליט שבכל פעם שהילד מצליח במשימה, מוחאים לו כפיים במים. למעשה,
   מחיאות כפיים רגילות שחצי כף היד בחוץ וחצי בתוך המים, וכך כל מחיאה משפריצה מים. אם נעשה את זה ביחד
   (גם המורה לשחייה וגם התלמיד), אז בלי להרגיש הילד ישפריץ על עצמו (תמיד קל יותר ומפחיד פחות כשהילד
   משפריץ על עצמו. כך יש לו בקרה על עצמת ההשפרצה, וגם אינו מופתע  או בלתי מוכן כמו במצב שמישהו אחר
   משפריץ עליו).


הכנסת הראש למים :
א. שפת הדולפינים – נסביר לילדים שאנחנו לומדים לדבר כמו הדולפינים. בוחרים יחד מילה. לוקחים אוויר בפה
    גדול ופתוח, ואומרים את המילה במים בצורה אטית וממושכת.
    תחילה נכניס רק את הפה למים, ואז "כמו דולפין אמיתי" נכניס את האף ואת העיניים.
דגשים :
 חשוב להתחיל את המילה עוד לפני שמכניסים את הראש למים.
 בשלב הראשון אנחנו נדגים לבד, ובהמשך נבקש מהם לתרגל יחד אתנו.
 ניזהר מהחדרת מים  דרך האף – הילדים רגילים לשאוף אוויר באף, ואז תיתכן סכנה של חדירת מים מהאף.
  למניעת המקרה נסביר לילדים שיגידו "פַא" מייד כשהם יוצאים מן המים. זו תהיה דרכם להתרגל לשאוף אוויר
  מהפה.

ב.צלילה לאיסוף חפץ מקרקעית הבריכה –  נתחיל בבריכת הפעוטות. הילד יוציא את הצעצוע כשראשו מחוץ למים,
   ובהדרגה נעשה זאת במים עמוקים יותר עד שהילד יכניס את כל הראש.

ג.הכנסת כל הגוף למים –  נניח את ידנו כמה סנטימרים מעל לפני המים, והילד יצטרך לעבור תחתיה אל הצד
   השני. נשכלל את התרגיל כאשר נניח את היד נמוך יותר.

ד.מניעת חדירה של מים לאף – מים שנשאבים לאף גורמים לשיעול. נזכיר לילדים לעשות בועות בהתמדה, כלומר
   לנשוף במים, ומיד כשנגמר האוויר, נוציא את הראש החוצה ונחדיר אוויר חדש בפה, ולא באף.

ה.פתיחת עיניים במים – ילדים רבים עוצמים את העיניים במים מהפחד שיחדרו להם מים לעיניים (גם עם
   משקפת שחייה). שחייה בעיניים פקוחות מקילה על הפחד. הילד רואה את מיקומו וחש ביטחון שלא נתקלים בו.

תרגילים מומלצים
1. ספירת אצבעות מתחת למים או תרגילי חיבור (גם בעזרת אצבעות).
2. צלילה להבאת חפצים מקרקעית הבריכה.

 
שיעור שחייה פרטי או קורס שחייה קבוצתי?
כמובן שככל שגובר החשש ממים, כך יש צורך במדריך אישי צמוד. גם חבר טוב ברמת שחייה דומה יתרום לכיף ולהנאה בעת לימודי השחייה. פעילות משותפת עם חבר תגביר את התעוזה במים: הילד ינסה לעשות תנועות חדשות הודות לחבר שמעז לצדו.

הכנה לשיעור השחייה הראשון
לנו ב"פשוט לשחות" חשוב  להכיר את ילדיכם באופן אישי עוד לפני השיעור. ההיכרות עמו תאפשר לילד התנסות ראשונה מוצלחת, כייפית ובטוחה, ותיצור אצלו חשק להמשיך.

בבירור טלפוני עם הההורים אנו מנסים להכיר את ילדכם, מנסים להבין ממה הילד חושש (מהכנסת ראש למים, משהייה במים העמוקים או ממים שנכנסים לעיניים). נרצה גם לדעת אם לילדכם קרתה איזושהי חוויה טראומתית שקשורה למים.

מדריכי השחייה שלנו ב"פשוט לשחות" מנחים את ההורים כיצד לערוך שיחת הכנה בבית לקראת השיעור. חשוב להבהיר לילדים שההורים יהיו ליד ילדם כל הזמן (על שפת הבריכה, מובן שאין צורך להיכנס למים), והמדריך לא ייקח אותם למים עמוקים או יכריח אותם לעשות תרגיל שהם נרתעים ממנו.

לאחר שיחת הטלפון אנו מזמינים את ההורים והילדים לבריכת בית טיילור בשכונת קרית יובל בירושלים לשיעור ניסיון ללא תשלום. במהלכו אנו נתבונן מקרוב על הילד כדי לראות מאילו דברים הוא חושש? האם הוא נאחז בחזקה בדופן הבריכה? הולך בצורה מהוססת בבריכת הפעוטות? מאבד שיווי משקל? מפחד להכניס ראש למים? נרתע ממים על הפנים?
 
 
   
  ארנון אבני - שחייה לאיכות חייםגלגל הצלה-הידרותרפיהשילובים - מרכז לספורט ובריאותמדריך עסקים,וואטסו ושחיית תינוקות בצפוןהדרכת יוגה לילדים - סדנאות לימוד וחוגים,דרך המים-מרכז שחייה לתינוקות וילדיםהידרותרפיה,בית ספר לשחייה בפתח תקווה,לימוד שחייה בחיפה,swimming lessons in jerusalem,private swimming lesson,סיורים בירושלים

לייבסיטי - בניית אתרים