פשוט לשחות - Simply Swim - לימוד שחייה והפרעות קשב וריכוז
       
   
פרטי התקשרות :
טל' : 052.4238.659
info@simplyswim.co.il

שעות פעילות :
א'-ה' : 08:00-22:00
ו' : 08:00-18:00


בריכות בירושלים
מלון גני י"ם - שד' הרצל

 
 

לימוד שחייה והפרעות קשב וריכוז – מאמר מקצועי

מאת : אפרת יושע 

כמדריכי שחייה ודאי נתקלתם במהלך שיעורי השחייה לילדים בירושלים עם הפרעות קשב וריכוז.

ללא ספק כבר גיליתם כמה מאתגר לגרום לאותם ילדים להקשיב להסברים, לבצע את התרגיל, להיות חלק מקבוצה ולעבוד באופן עצמאי. 

אנחנו, צוות מדריכי השחייה בפשוט לשחות בבריכת מלון גני ירושלים, קיבצנו בהתייעצות עם אנשי חינוך כמה עצות ורעיונות שיסייעו לרתום את הילדים הללו לשיעורי השחייה. 

אופן לימודי השחייה לילדים בירושלים  עם הפרעות קשב וריכוז 

א.הוראות קצרות וברורות – תרגילים מסובכים דורשים הסברים ארוכים הגורמים לתלמידים לאבד את      היכולת לעקוב אחר התרגיל ולהבין אותו. 

ב.תרגילים למרחקים קצרים – ישנם תלמידים שמתקשים לבצע תרגילי שחייה מונוטוניים לאורך זמן, לכן
   חשוב שהתרגיל יהיה למרחק קצר, ולא "ישעמם" אותם. אחרי שהם פיתחו טכניקת שחייה נכונה ובטחון
   במים אפשר להגדיל את המרחקים בצורה הדרגתית.


ג. גיוון בתרגילי השחייה – בכל שיעור שחייה לילדים עלינו לשנות את השיעור ולהוסיף תרגיל חדש
   כדי שהילדים לא ירגישו שכל שיעור חוזר על עצמו וישתעממו מחוסר עניין.


ד. כינויים לתרגילים – לכל תרגיל אפשר להמציא שם. שמות אלו יעזרו לתלמידים לזכור את התרגילים
    ולקצר את זמן ההסבר הדרוש בתחילת כל תרגיל. לדוגמא : תרגיל שבו עוברים מציפה על הגב לציפה
    על הבטן אנחנו קוראים ב"פשוט לשחות" – תרגיל הפנקייק בגלל ההיפוך מצד לצד.


ה. קורס שחייה מובנה – שיעור מסודר עם כללים ברורים עוזר לתלמידים להתארגן ולדעת מה מצופה    
    מהם. כך למשל, בתחילת תרגיל הילדים יתחילו לשחות זה אחר זה, ולא כולם יחד. כאשר את הילדים 
    שסובלים מהפרעת קשב וריכוז נוציא ראשונים ונלווה אותם באופן צמוד בתחילת התרגיל כדי לוודא 
    שהבינו.


    • חשוב להזכיר את הכללים בתחילת השיעור ובמהלכו עד שבסופו של דבר הם מוטמעים.    

    הכללים
 שאנו מיישמים בפשוט לשחות במהלך לימודי השחייה בירושלים כוללים :


1. לא מדברים יחד עם מדריך לשחייה.

2. מתחילים תרגיל רק לאחר מתן רשות ממדריך השחייה.

3. הראש יישאר מוגבה מחוץ למים במהלך ההסבר.

4. כשמסיימים תרגיל, מתיישבים על אדן הבריכה.

5. מוודאים שהמשקפת על העיניים לפני תחילת תרגיל.

·  כדי שלא ניצור תחושת עומס אפשר להתחיל עם שני כללים בסיסיים ובכל שיעור להוסיף כלל חדש.

ו. משחקים – ישנם ילדים שקשה להם להיות בריכוז לאורך זמן, לכן כדאי באמצע השיעור לשבור את
   רצף התרגילים במשחק שיאפשר להם לנוח ולחזור מרוכזים. בסוף השיעור נגוון גם במשחק כדי ליצור
   ציפייה לשיעור הבא.

   חשוב שהמעבר מהמשחק להמשך השיעור יהיה ברור, למשל, אם המשחק הוא קפיצות ראש, אפשר
    להגיד לילדים שכל הקופץ, מטפס חזרה ומחכה על אדן הבריכה.

ז. יצירת מוטיבציה – קשר טוב עם מדריך השחייה יגרום לתלמיד להשתדל ולהקשיב יותר. כי הדעה
   שלך תהיה חשובה לו.

  • חשוב להעניק לכל ילד הרגשה שהוא מיוחד, שיש לו מקום בין שווים בקבוצה ושמקשיבים
    לצרכים שלו.    

ישנן כמה דרכים להשיג זאת:

   מחמאות – הפרעת קשב וריכוז מלווה לעתים קרובות בדימוי עצמי נמוך ליכולת לימודית ובדחייה 
    חברתית. לפיכך חשוב מאוד להחמיא לילדים בכל הזדמנות אפשרות. גם כשנרצה לתקן אותם ולהעיר
    להם, נאמר זאת ברוח חיובית ובונה. למשל, אם תלמיד לא מוציא מספיק בועות במהלך השחייה,
    נאמר לו :"איזה יופי שחית, בפעם הבאה תזכור להוציא קצת יותר בועות".

  דוגמן הבית – בתחילת כל תרגיל הוא יהיה האחד שידגים. אפשר להגיד לו שהביצוע שלו מוצלח ,
    ולכן כדאי שידגים לאחרים. נדרבן אותו להשתדל כיוון שכולם מסתכלים עליו ולומדים ממנו.

  • שיחה אישית – חשוב לקיים שיחה אישית (אפשר לפני השיעור או במהלכו). בשיחה נוכל לחזק אותו 
     ולהחמיא לו על ההקשבה ועל ביצוע התרגילים (גם אם הוא לא הקשיב במיוחד). חשוב לפתוח בערוץ
    תקשורת שבאמצעותו אפשר לבטא קשיים ולהרגיש נוח לבקש עזרה כשצריך.

  מעורבות אישית – ילד שהוא שותף פעיל במהלך קייטנה קיץ 2017 בירושלים יהיה בעל מוטיבציה
     גבוהה יותר
    לבצע את התרגילים, ולכן גם בשיעור מובנה נאפשר לילדים לבחור בין שני תרגילים או לבחור משחק
    אהוב.

ח. ניקוד ופרסים – תגמול מוחשי ומיידי עוזר לילדים לחוות תחושת הצלחה. אני אומר לילדים שעל כל    
    תרגיל שהם מבצעים נכון הם מקבלים 100 נקודות, 50 על הקשבה ו-50 על ביצוע. מי שמקבל 1000
    נקודות בסוף השיעור מקבל פרס (אצלנו בפשוט לשחות מחלקים לשוחים מדבקות קעקוע כפרס, או
    שהזוכה מחליט איזה משחק יהיה בסוף השיעור).

ט. הסחות דעת – ישנם ילדים שדעתם מוסחת בקלות מרעש, מתנועה ברקע או ממגע. לפיכך חשוב
   במידת האפשר לנטרל גורמים מפריעים ברקע. כדי למנוע הסחות ישבו הילדים עם הגב לגורם המסיח
   בזמן הסבר התרגיל. נוסף על כך אפשר להוציא את הילדים המוסחים ראשונים. כך הם ישחו
   כשהבריכה ריקה עם מינימום הסחות במים.

• דעתם של ילדים אלו מוסחות בעיקר בזמן הסבר התרגילים. לילדים כאלו אני מניח את קרש הציפה
  (הגלשן)
 על ראשם. המשימה שלהם היא שלוח הציפה לא ייפול כל זמן ההסבר. כך אפשר לוודא שהם
  מסתכלים,
  לא מכניסים את הראש למים ובעיקר מקשיבים

י. קשר עין רציף – נדרש מעקב אחר ביצוע התרגילים. חשוב להיות עירניים ולהחזיר אותם לתרגיל כשהם
   יוצאים מריכוז.

יא. התייעצות בהורים לקראת קורס השחייה – הורים הם בני ברית חשובים. אפשר להנחותם לקיים
    שיחות הכנה לפני השיעור על הכללים בשיעור ועל הצורך בריכוז שלהם בשיעור. גם אפשר לקבל מהם
    רעיונות בנוגע למה שיכול להגביר את הריכוז של ילדיהם (אולי גם ממחנכת הכיתה או מחוגים אחרים).
    חשוב לפתוח בתיאום ציפיות לגבי קצב ההתקדמות שלו לעומת אחרים. במידת הצורך נוכל להמליץ
    להעבירו למסגרת פרטית שתתאים לו במיוחד או לחלופין לקבוצה אחרת שבה יהיה המצטיין (כדי לחזק
    את תחושת ההצלחה והדימוי העצמי).

יב. ציוד שחייה – ציוד שחייה שאינו נוח או מים בעיניים עלולים במקרים מסוימים לגרום לחוסר ריכוז.
    מסיבה זאת נדאג למשקפת שחייה נוחה ואטומה (עדיף מסיליקון), לבגד ים מחומר נעים ולכובע ים
    שאינו הדוק מדיי.

אנו המדריכים של "פשוט לשחות" במלון גני ירושלים מקווים ששלל רעיונותינו העשירו את ידיעותיכם.







 







 
   
  ארנון אבני - שחייה לאיכות חייםגלגל הצלה-הידרותרפיהשילובים - מרכז לספורט ובריאותמדריך עסקים,וואטסו ושחיית תינוקות בצפוןהדרכת יוגה לילדים - סדנאות לימוד וחוגים,דרך המים-מרכז שחייה לתינוקות וילדיםהידרותרפיה,בית ספר לשחייה בפתח תקווה,לימוד שחייה בחיפה,swimming lessons in jerusalem,private swimming lesson,סיורים בירושלים

לייבסיטי - בניית אתרים